Terug naar nieuws
Helguera wijst naar Arbeloa: “Hij heeft heel veel schuld – en ook degene die hem daar heeft neergezet”
Leagues 14 juni 2026

Helguera wijst naar Arbeloa: “Hij heeft heel veel schuld – en ook degene die hem daar heeft neergezet”

Iván Helguera bekritiseert de aanpak van Álvaro Arbeloa bij Real Madrid en legt ook verantwoordelijkheid bij de beslissers die hem aanstelden. Daarnaast twijfelt hij aan José Mourinho als juiste man voor dit moment; Helguera zou eerder Jürgen Klopp zien zitten.

Iván Helguera kent het klappen van de zweep in Madrid. De oud-verdediger en middenvelder droeg acht seizoenen (1999–2007) het shirt van Real Madrid, speelde meer dan 200 wedstrijden en won drie landstitels en twee keer de Champions League. In gesprek met het platform Flashscore fileert de 51-jarige Cantabriër de situatie rond Álvaro Arbeloa en spreekt hij twijfels uit over een mogelijke terugkeer van José Mourinho.

Helguera begrijpt niets van de sprong die Arbeloa heeft gemaakt. “Arbeloa zat pas vijf maanden bij een filialeteam en van het ene op het andere moment… Het ging daar niet eens echt goed. We weten niet of hij als trainer goed, slecht of gemiddeld is. En dan moet je ineens een kleedkamer als die van Real Madrid managen. Logisch dat er dingen misgaan als je dat nog nooit hebt meegemaakt,” zegt hij. “Onder mijn ogen heeft Arbeloa heel veel schuld, maar ook degene die hem daar heeft neergezet.”

Volgens Helguera is de onrust deels te herleiden tot gebrekkige groepsdynamiek en discipline. In dat licht verwijst hij naar de recente uitspraak van Kylian Mbappé (“ik ben de vierde aanvaller”), die veel stof deed opwaaien. “Wat heeft ervoor gezorgd dat dit kon gebeuren? Dat komt doordat er eerder niet goed is gemanaged,” aldus Helguera, die het contrast schetst met de hogere eisen die eerder onder Xabi Alonso golden. “Als in theorie alles mag, krijg je dit soort problemen.”

![Image](https://objetos-xlk.estaticos-marca.com/files/article_main_microformat/uploads/2026/05/29/6a1953d8ef5c6.jpeg)

De oud-international benadrukt dat het Arbeloa niet alleen aan te rekenen is. “Ik denk dat hij simpelweg niet eerder met zulke situaties is geconfronteerd en dat hij duidelijk fouten heeft gemaakt. En veel ook. Maar de verantwoordelijkheid ligt óók bij de mensen die hem op die plek hebben gezet.”

Over de mogelijke komst van José Mourinho naar het Bernabéu is Helguera evenmin onverdeeld positief. “Mou is een grandioze trainer geweest en heeft dat op veel plekken bewezen, maar het is waar dat hij al heel veel jaren niet meer op het absolute topniveau heeft getraind. Dat baart me zorgen,” zegt hij. “En dat hij dan per se met harde hand orde op zaken zou moeten stellen? Ik geloof niet dat je met alleen ‘mano dura’ de situatie bij Real Madrid oplost. Het gaat erom de groep goed te managen.”

Als het aan Helguera ligt, zou een profiel als Jürgen Klopp beter passen bij het moment waarin Real Madrid zich bevindt. Of Mourinho desondanks de juiste keuze is? “Ik weet niet of het nu geschikt is,” besluit hij.

---

## Related Articles

1. [La Liga](https://azkalsgoal.com/fil/news/atletico-madrid-nagbiro-sa-barcelona-ukol-sa-umanoy-kampanya-kontra-sa-kanila-sa-julian-alvarez-transfer-nilait-pa-sa-pamamagitan-ng-lamine-yamal-offer) 2. [Ende des Míchel-Zeitalters bei Girona: "Degradierung als einziges Manko"](https://mannschaftgoal.com/de/news/ende-des-michel-zeitalters-bei-girona-degradierung-als-einziges-manko)

Gerelateerde artikelen

Helguera wijst naar Arbeloa: “Hij heeft heel veel schuld – en ook degene die hem daar heeft neergezet” | oranjenet.live | Oranje Total Football