Terug naar nieuws
Waarom de NOS reclames uitzendt in drinkpauzes
Teams 12 juni 2026

Waarom de NOS reclames uitzendt in drinkpauzes

De FIFA heeft drinkpauzes tijdens wedstrijden ingevoerd, wat de NOS de gelegenheid biedt om korte reclameblokken in te voegen, iets waar ze nog aan moeten wennen.

![Image](https://webp.vi.cdn.pxr.nl/news/2026/06/11/05807a77d5a68d13fc0a9c75913e6839b597d06f.jpg?width=1200)

De FIFA heeft besloten dat er bij elke wedstrijd een drinkpauze wordt ingelast halverwege een helft. Tijdens de openingswedstrijd tussen Mexico en Zuid-Afrika viel op dat de NOS van dat moment gebruikmaakte door een kort reclameblok in te voegen. ‘Wij zijn nog aan het kijken hoe we daar precies mee omgaan, maar dat wordt wel iets nieuws: een snel reclameblok van een minuut. Kijkers zullen er waarschijnlijk aan moeten wennen', vertelde Xander van der Wulp, hoofdredacteur van NOS Sport, eerder in gesprek met VI. ‘Wij zelf moeten ook wennen trouwens. Voor ons als publieke omroep voelt dat vreemd en moeilijk, want wij zijn van origine niet op commercie gericht. Maar tegelijkertijd begeven wij ons op een commerciële markt met hele dure rechten.' En dus wordt van een nood een deugd gemaakt. 'Op deze manier ‘verdienen’ we ook iets terug van dat geld, zodat dat niet allemaal van de belastingbetaler hoeft te komen, maar er ook bedrijven zijn die meebetalen. En ons geeft het in de rust iets langer de tijd voor analyse’, zegt Van der Wulp.

Gerelateerde artikelen

Waarom de NOS reclames uitzendt in drinkpauzes | oranjenet.live | Oranje Total Football