Terug naar nieuws
Uruguay wijst FIFA aan na vluchtchaos: selectie pas laat naar Miami voor WK-duel met Saoedi-Arabië
Teams 15 juni 2026

Uruguay wijst FIFA aan na vluchtchaos: selectie pas laat naar Miami voor WK-duel met Saoedi-Arabië

Uruguay kampt met reisproblemen op weg naar Miami en arriveert volgens de AUF pas ongeveer 24 uur voor het WK-duel met Saoedi-Arabië. De bond wijst FIFA aan als verantwoordelijke; FIFA spreekt van een vergunningsfout van de luchtvaartmaatschappij in Mexico.

De voorbereiding van Uruguay op het WK 2026 is in de war geschopt door reisproblemen. De vlucht van de selectie vanuit Cancún naar Miami werd zondag vertraagd, waardoor het team naar verwachting pas circa 24 uur voor de eerste groepswedstrijd in de Verenigde Staten aankomt. In Miami wacht maandag om 18.00 uur ET de opener tegen Saoedi-Arabië.

Volgens meerdere berichten uit Uruguay kreeg het toestel waarmee de delegatie zou reizen vanuit Cancún geen toestemming om de VS binnen te vliegen. Vervolgens werd een tweede toestel geregeld om de ploeg alsnog naar Zuid-Florida te brengen.

De Uruguayaans voetbalbond (AUF) bracht zondag een verklaring naar buiten: “Door problemen buiten de invloedssfeer van de AUF is het vertrek uit Mexico vertraagd. De selectie rust in het hotel. Het nieuwe vertrektijdstip dat door FIFA is vastgesteld, is 16.15 uur.” Op de vraag van The Athletic of de vertraging te wijten was aan FIFA, antwoordde een AUF-woordvoerder: “Correct.”

![Image](https://static01.nyt.com/athletic/uploads/wp/2026/06/14174615/marcelo-bielsa-ur-scaled.jpg?width=1200&height=630&fit=cover)

Later op de dag reageerde FIFA: “Door een vergunningsfout van een luchtvaartmaatschappij in Mexico is het vertrek van de Uruguayaanse ploeg van Cancún naar Miami vertraagd. De luchtvaartmaatschappij heeft excuses aangeboden voor het ongemak. FIFA hield gedurende de vertraging nauw contact met de Uruguayaanse ploeg en werkte samen met luchthaven- en operationele partners om het proces te versnellen en de verstoring van de reis te minimaliseren.”

Ondertussen trainde Uruguay zondag in de ochtenduren nog in Cancún. Een geplande persconferentie in Miami met bondscoach Marcelo Bielsa en centrumverdediger José María Giménez stond voor 18.45 uur lokale tijd, maar begon uiteindelijk om 20.00 uur.

De AUF deelde zondag op het officiële X-account ook een bericht uit 2010 van oud-international Diego Forlán, die destijds klaagde over vertraging van de chartervlucht een dag voor de eerste WK-wedstrijd. “Wie is de schuldige???”, schreef hij toen, gevolgd door “Arriba Uruguay!!”.

Bielsa liet zich vorig jaar tijdens de Conmebol Copa América al kritisch uit over de organisatie. Hij noemde de bond “een plaag van leugenaars” en stelde dat persconferenties onterecht beweerden dat velden en trainingsfaciliteiten perfect waren. Ook verwees hij naar de Verenigde Staten en ‘FIFAGate’, waarbij hij zei dat daar werd gehandeld uit eigenbelang, maar dat er verder niets gebeurde. Tegelijkertijd noemde hij het toernooi “een fantastisch feest” en “competitief”, waarover volgens hem niets te klagen viel.

---

## Related Articles

1. [Mundial 2026](https://verrikalam.com/ta/news/fifa-5) 2. [Mundial 2026](https://verrikalam.com/ta/news/fifa-2-0)

Gerelateerde artikelen

Uruguay wijst FIFA aan na vluchtchaos: selectie pas laat naar Miami voor WK-duel met Saoedi-Arabië | oranjenet.live | Oranje Total Football