Terug naar nieuws
Koning Willem-Alexander laat zich met knipoog uit over Infantino na duel Nederland – Zweden
Teams 21 juni 2026

Koning Willem-Alexander laat zich met knipoog uit over Infantino na duel Nederland – Zweden

Tijdens de WK-wedstrijd Nederland – Zweden in de Verenigde Staten was het Nederlands elftal getuige van hoog bezoek: koning Willem-Alexander, koningin Máxima en prinses Ariane zaten op de tribune. Uitgenodigd door FIFA-president Gianni Infantino, liet de koning zich met een subtiele sneer uit over de actuele discussies rondom de FIFA-baas, zoals de hoge kaartprijzen en het weigeren van een Somalische scheidsrechter.

Het Nederlands elftal kreeg bij het duel tegen Zweden tijdens het WK in de Verenigde Staten opvallend hoog bezoek. Koning Willem-Alexander, samen met koningin Máxima en dochter prinses Ariane, zat op de tribune om Oranje aan te moedigen. De koninklijke familie was aanwezig op uitnodiging van FIFA-president Gianni Infantino, die recent veel in het nieuws is gekomen vanwege diverse controverses.

Zo werd er onder andere veel gesproken over de hoge toegangsprijzen voor het toernooi, en ontstond er commotie omdat de Somalische scheidsrechter Oman Artan de Verenigde Staten niet werd binnengelaten. Koning Willem-Alexander ging het gesprek met Infantino dan ook niet uit de weg en deelde daarover enkele opvallende opmerkingen bij de NOS.

![Image](https://webp.vi.cdn.pxr.nl/news/2026/06/20/8423cb354a0b79a679e6205a880bdc7838abd64b.jpg?width=1800)

"Ik ben hier als gast van de FIFA, dus ik zat naast de gastheer. Maar ik heb wel een paar suggesties gedaan voor kandidaten voor de vredesprijs de komende jaren," grapte de koning met een knipoog. De prijs werd vorig jaar voor het eerst uitgereikt, toen aan de Amerikaanse president Donald Trump.

Willem-Alexander benadrukte dat hij vooral aanwezig was om het Nederlands elftal te steunen: "We zijn hier om Nederland een hart onder de riem te steken tijdens het WK. Ik zit zelf niet bij de FIFA, maar bij het IOC wordt er anders omgegaan met dit soort zaken. De FIFA is een andere organisatie." Volgens de koning kan de FIFA lessen trekken uit deze situatie met het oog op de Olympische Spelen van Los Angeles in 2028.

---

## Related Articles

1. [Eerste landen plaatsen zich voor knock-outfase WK 2026](https://oranjenet.live/nl/news/eerste-landen-plaatsen-zich-voor-knock-outfase-wk-2026) 2. [Mundial 2026](https://golmaru.com/news/2026-20-40)

Gerelateerde artikelen

Koning Willem-Alexander laat zich met knipoog uit over Infantino na duel Nederland – Zweden | oranjenet.live | Oranje Total Football